Martinair wil zich richten op het vrachtvervoer, lange tijd de melkkoe van de
onderneming, en de intercontinentale vluchten naar bijvoorbeeld Mexico en
Cuba. Verder is de maatschappij van plan om de cateringdivisie, vliegschool
en de onderhoudspoot af te stoten.
De ingrijpende reorganisatie kost banen, maar het is onbekend hoeveel.
Het bedrijf telt 3600 werknemers. Martinair vliegt nu nog op 34 bestemmingen
binnen Europa.
Het passagiersvervoer was al enige tijd verliesgevend. Zeker op de Europese
routes ondervond Martinair veel hinder van de concurrentie. Daar kwam de
hoge brandstof nog eens bij. De dure kerosine was ook een van de
belangrijkste oorzaken voor het verliesgevende 2006 voor de vrachtdivisie.
De reorganisatie is het resultaat van overleg tussen de directie van
Martinair en de beide aandeelhouders KLM en Maersk, die elk 50 procent van
het bedrijf in handen hebben.
De partijen zouden graag zien dat KLM alle aandelen in handen krijgt.
Martinair zou dan onder eigen naam kunnen blijven bestaan. Echt nieuw is dit
standpunt niet. KLM probeert al jaren de 50 procent van de Deense rederij
Maersk over te nemen, maar tot nu toe lag de Europese Commissie dwars.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl